Kranio Sakral Terapi

v/ Fysioterapeut Pia Zederkof

Kranio Sakral Terapi (KST)

Kranio-sakral-terapi er en blid og nænsom behandling med en dybtgående virkning på krop og sind.

Behandlingen indvirker på centralnervesystemet, som består af hjernen og rygmarven og afgrænses af kraniet og korsbenet (sacrum) – heraf navnet kranio-sakral-terapi.

Symptomer:

Er du stresset, kronisk træt eller lider du af spændingshovedpine, migræne eller smerter i nakke, ryg eller bækken, kan kranio-sakral-terapi være noget for dig.

Behandling anbefales efter fysiske traumer som stød eller slag i hoved eller ryg eller piskesmældsskader.

Kranio-sakral-terapi kan afbalancere psykiske ubalancer som stress og kronisk træthed og hormonelle ubalancer som uregelmæssig menstruation.

Kranio-sakral-terapi kan også være en genvej til alment velvære, en dejlig dybdeafspændende behandling.

Behandling

Behandlingen foregår ved meget lette men præcise berøringer på krop, kranie og korsben. Herved løsnes spændinger i muskler og muskelfascier og i leddene, der forbinder knoglerne.

Kranio-sakral behandling hjælper blandt andet med at fjerne evt. blokeringer i kraniet og hjælper til at rygsøjle og korsben bevæger sig frit. Det er en form for blid knoglemanipulation.

En kranio-sakral-behandling nedsætter kroppens stress niveau, hvilket er gavnligt for blodtrykket, hormonbalancen og en lang række stress-relaterede sygdomme.

Kroppens naturlige balance genoprettes og evt. spændinger og blokeringer opstået ved slag, stød eller langvarigt stress opløses, så centralnervesystemet igen fungerer optimalt.

Hvorfor virker Kranio Sakral Terapi ?

Centralnervesystemet gennemstrømmes i et konstant rytmisk flow af rygmarvsvæsken (cerebrospinalvæsken). Denne rytmiske bevægelse kaldes kranio-sakral-rytmen.

Nedsættelse af kranio-sakral-rytmen kan være årsag til fysisk stress, manglende evne til at slappe af eller følelsesmæssige problemer, som en fortravlet hverdag kan medføre.

For at have et velfungerende centralnervesystem, der gør, at man som person har overskud og er i balance, skal denne rytme ligge på 20-22 pr. minut.

Når en person er udsat for øget stress eller et traume, bliver centralnervesystemet også udsat for stress.

Det medfører, at den kranio-sakrale rytme falder og at mængden af cerebrospinalvæske nedsættes. Knoglerne, der er afhængig af denne væske som en slags ”olie”, bliver derved hæmmede og er ikke længere i stand til at bevæge sig frit.

For at de enkelte knogledele skal kunne bevæge sig frit, er det nødvendigt, at der er tilstrækkeligt med cerebrospinalvæske.

Under behandlingen arbejdes der med at øge bevægeligheden mellem de enkelte knogledele og afspænde nervesystemets membraner.

Derved stiger mængden af cerebrospinalvæske og som et naturligt resultat af dette stiger den kranio-sakrale-rytme.

Kranio-sakral-terapi støtter kroppens naturlige helbredelsesproces og har vist sig effektiv til at afhjælpe følgende symptomer:

• stress og stress-relaterede sygdomme
  • hovedpine og migræne
  • problemer med nakke, ryg og lænd
  • piskesmæld
  • bækkenløsning